I HATE YOU. O Hejcie część 1, czyli jak można darzyć silnym uczuciem kogoś kogo nie znamy?
W związku z otrzymaną
prośbą podjąłem się tematu bardzo powszechnego i bardzo przykrego. Rozpoczął
się rok szkolny. Po pandemii uczniowie wrócili do szkół. Część z nich
kompletnie nie może odnaleźć się w nowej rzeczywistości. W rozmowach z
rodzicami i nauczycielami uzyskuję informacje, że dzieciaki nie wiedzą co mają
robić. Nauka zdalna kompletnie wywróciła role w klasach. Zanikły relacje
koleżeńskie. Wzrosło też nadużywanie aplikacji. Nauka zdalna przeniosła relacje
na portale społecznościowe i aplikacje.
HEJT, bo o tym będziecie
mogli dzisiaj przeczytać jest to najgorsze z zagrożeń cyberbezpieczeństwa.
Zarówno dorosły jak i dziecko, czy młodzież spotkali się z tym zjawiskiem.
Jeżeli osobiście nie był dotknięty to na pewno mógł być świadkiem. O hejcie
mówi chyba każdy, kto zajmuje się edukacją w zakresie cyberzagrożeń
społecznych.
Hejt jest jednym z
obszarów „Cyberprzemocy” i niestety jest na porządku dziennym. Hejt niestety
może prowadzić do samookaleczeń, a w skrajnych przypadkach do samobójstw. Byłem
świadkiem różnych sytuacji i o wielu słyszałem. Mogą wydawać się skrajnie
niemożliwe, ale niestety prawdziwe.
Wiele osób dotkniętych
hejtem w ogóle o nim nie opowiada. Dlatego Projekt: Bezpieczeństwo uruchamia
akcję „I don’t hate you”, w celu zwiększenia świadomości w zakresie
bezpieczeństwa
w Internecie dzieci, młodzieży i dorosłych. Czasami każdy
potrzebuje pomocy tylko o tym nie mówi. Rodzice z wielu powodów nie mają
świadomości, co ich dzieci robią w Internecie, Nauczyciele nie są w stanie
nadążyć za swoimi podopiecznymi.
Przejawami hejtu są:
- plotki,
- złośliwe wiadomości,
- oskarżenia,
- pomówienia,
- obrażanie,
- wyzwiska,
- wyśmiewanie ( w tym wyśmiewanie się z czyjegoś wyglądu)
Przejawami hejtu w Sieci
są:
- pozostawianie złośliwych komentarzy pod postami (szczególnie dotyczy to ludzi czynnie działających w życiu społecznym)m
- niemiłe komentarze pod zdjęciami na fb,
- obraźliwe filmiki,
- ośmieszające memy w sieci,
- hejt za przejęzyczenie,
- hejt za każdy mały błąd,
- screen shoty rozmów i ich upublicznianie,
- wytykając innym cechy wyglądu.
Powodami są:
- zazdrość o popularność wśród innych,
- zazdrość o posiadanie dóbr materialnych,
- zazdrość o chłopaka,
- zawiść,
- nienawiść,
- brak szacunku do drugiej osoby,
- brak tolerancji, zrozumienia czyichś poglądów,
- chęć zaistnienia (popisania się) przed rówieśnikami,
- chęć zdobycia uwagi,
- ślepe podążanie za tłumem,
- chęć przypodobania się grupie,
- poczucie bezkarności, spowodowane pozorną anonimowością użytkowników,
- chęć dowartościowania się,
- nuda,
- chęć zemsty,
- wyładowanie się na drugiej osobie,
- w skrajnych przypadkach chęć zaszkodzenia komuś,
- wady osoby hejtowanej.
Tak naprawdę powody są bardzo
zbliżone do siebie i mają jedno podłoże - emocjonalne. Zazdrość zawsze była
powodem do plotek. Niestety cechy takie:
jak brak szacunku, tolerancji, chęć zdobycia uwagi, przypodobanie się i ślepe
podążanie za grupą, wynikają z braku wystarczającej wartości osoby hejtującej i
niekiedy braku wystarczającej wiedzy w danym temacie. Chęć zaistnienia jest
niestety najgorszym powodem do hejtu. W dobie Internetu i portali
społecznościowych każdy chce mieć swoje tak zwane 5 minut. Ja nie mam nic
przeciwko, pod warunkiem, że robiąc dobrą robotę,
a nie bezpodstawnym hejtem.
„Hejt” to spolszczenie, od słowa „Hate”, które z języka angielskiego oznacza
nienawiść. Nie rozumiem jak można kogoś nienawidzić, nie znając go. Nienawiść
jest bardzo silnym uczuciem. Jak można darzyć silnym uczuciem kogoś, kogo nie
znamy?
Jak reagować na hejt, gdy
jesteśmy jego bezpośrednimi odbiorcami?
- nie odwdzięczać się tym samym
- zignorować i pokazać, że jesteśmy ‘ponad to’, nie dać się prowokować, nie działać pochopnie,
- zdać sobie sprawę z tego, że osoby, które ciebie hejtują nie zasługują na twoje zaangażowanie emocjonalne
- nie pozostawać obojętnym, reagować na poważne groźby,
- wprowadzać konsekwencje wobec osoby, której hejt jest rażący, podjąć odpowiednie kroki by sprawca poniósł odpowiedzialność,
- powiadomić odpowiednie osoby (rodziców, nauczycieli, policję),
- nie próbować tego zataić, bronić ofiarę przemocy słownej,
- Jeżeli możesz, kasuj nienawistne komentarze.
- Zgłaszaj hejt i mowę nienawiści, korzystając z opcji dostępnych na forach lub w mediach społecznościowych.
- Nie lajkuj, nie udostępniaj hejterskich komentarzy. W ten sposób jedynie zwiększasz ich zasięg.
- Nie rezygnuj z tego, co robisz, myślisz i mówisz tylko ze względu na hejterów.
Jako świadek Hejtu
również możemy działać.
Co możemy zrobić jako
rodzice:
- Wspierać dzieci, by miały poczucie, że jesteśmy przy nich i jesteśmy gotowi dla nich
- Uczyć szacunku do innych
- Uczyć szacunku do siebie samych
- Uczyć tolerancji pewnych przekonań
- Szanować: ich czas, ich uczucia, ich marzenia (chociaż tak często ich nie rozumiemy)
To, co możemy zrobić jako
nauczyciele:
- Wspierać
- Szanować
- Wymagać szacunku
- Współpracować z rodzicami
- uczyć komunikować
Pamiętaj! Nie każda
krytyka to hejt. Odróżniaj hejt od konstruktywnej krytyki. Poczucie bycia
hejtowanym to odczucie subiektywne. Niestety granica stale się przesuwa,
pozwalając na więcej. Zwroty, które nie tak dawno były nie do pomyślenia,
dzisiaj są na porządku dziennym.
Jeżeli chodzi o aspekt
prawny to rozwiązań jest kilka. Rada Europy klasyfikuje „hejt”, jako mowę
nienawiści, czyli wszystkie formy ekspresji, które rozpowszechniają, podżegają,
wspierają lub usprawiedliwiają nienawiść rasową, religijną, ksenofobię,
antysemityzm lub inne formy nienawiści wynikające z nietolerancji, łącznie z
nietolerancją wyrażoną za pomocą agresywnego nacjonalizmu
i etnocentryzmu,
dyskryminacją i wrogością wobec przedstawicieli mniejszości, imigrantów i osób
obcego pochodzenia.
Wobec powyższego
podstawowym gwarantem zapewnienia bezpieczeństwa prawnego jest:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej (art. 31 ust 1-3)
- Kodeks Cywilny (art. 23 i 24)
- Kodeks Karny (Art. 256 K.K. oraz Art. 257 K.K.), ale także Art. 212 K.K, któremu specjalnie przyjrzymy się bliżej:
„§ 1 kto pomawia inną
osobę, grupę osób, instytucję, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną
niemającą osobowości prawnej o takie postępowanie lub właściwości, które mogą
poniżyć ją w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla
danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności, podlega grzywnie albo karze
ograniczenia wolności”.
Należy pamiętać, że
artykuł ten posiada również paragraf 4, który mówi:
§ 4. Ściganie
przestępstwa określonego w § 1 lub 2 odbywa się z oskarżenia prywatnego.”
A to oznacza, że w
przypadku przestępstw ściganych z oskarżenia prywatnego organy uprawnione do
ścigania nie prowadzą postępowania przygotowawczego. To znaczy, że Policja
i
Prokuratura nie ściga tego typu czynów i w sprawach takich nie jest prowadzone
śledztwo, ani dochodzenie. Postępowanie dotyczące tego typu przestępstw jest
inicjowane bezpośrednio przez pokrzywdzonego i to na nim spoczywa obowiązek
zgromadzenia dowodów świadczących o winie sprawcy. Celem wszczęcia postępowania
przeciwko sprawcy takiego przestępstwa pokrzywdzony powinien sporządzić i
złożyć bezpośrednio do sądu prywatny akt oskarżenia.
A za tydzień "O Hejcie część 2, czyli wykrywanie, zapobieganie i gaszenie pożarów spowodowanych Hejtem wśród dzieci". Jeżeli nie możesz się doczekać śledź bloga, ponieważ artykuł pojawi się na pewno wcześniej niż na FB.
Komentarze
Prześlij komentarz