Dezinformacja jest zmorą dzisiejszych czasów. Jak ją obnażyć?



Wymiana informacji jest niezwykle ważnym elementem w Naszym życiu. W dużej mierze wszelkie informacje pozyskujemy z Internetu. Poza informacjami prawdziwymi do sieci trafiają również informacje będące przeinaczeniami, stanowiące półprawdę lub newsy które są całkowicie nieprawdziwe, mające na celu sianie paniki (fake newsy). Całość można nazwać dezinformacją. O Fake Newsach pisałem tutaj.
 
Jak na ironię słowo „dezinformacja” pochodzi z języka rosyjskiego, zostało utworzone w połowie XIX wieku, w celu określenia praktyki wprowadzenia w błąd dla osiągnięcia korzyści taktycznych i strategicznych. Same techniki dezinformacyjne znane są od czasów starożytnego Rzymu. Ironią jest to, że słowo pochodzi z Rosji, czyli Państwa odpowiedzialnego za największe rozpowszechnianie dezinformacji.
 
Należy pamiętać, że dezinformacja to działanie zamierzone mające na celu wprowadzenie odbiorcy w błąd, przedstawienie mu niezgodnego z rzeczywistością obrazu świata, lub sytuacji. Skutkiem dezinformacji jest podejmowanie złych działań. Dezinformacje, fake newsy oraz deepfake’i rozpowszechniają ludzie. Wszystkie media powinny (i mają takie możliwości).

W dobie internetu Każdego dnia możemy obserwować jak media społecznościowe i Internet zalewane są nieprawdziwymi informacjami, fałszywymi wypowiedziami,
a także nierzetelnymi wypowiedziami polityków czy dziennikarzy, którzy dobierając odpowiednie słowa przedstawiają rzeczywistość w różnym świetle. Dlatego manipulowanie informacjami stało się potężnym narzędziem.
 



Jeżeli przyjmiemy, że media to czwarta władza obok władzy ustawodawczej wykonawczej
i sądowniczej to dezinformacja jest bronią dużo potężniejszą i obecnie stała się jednym z największych zagrożeń w Cyberperzestrzeni na szczeblu międzynarodowym.

Cel ataków może mieć wymiar polityczny, społeczny i ekonomiczny. Wspominałem już wcześniej
o nieprawdziwych informacjach dążących do zachwiania rynków kryptowalutowych.
 
W przypadku gdy na świecie pojawia się destabilizacja w związku z prowadzonymi działaniami wojennymi, należy wskazać dezinformację wojskową, której cele są trzy: przeciwnik, własne wojsko oraz opinia publiczna. Tego typu działania obejmują przekazywanie pogłosek, fałszywych dokumentów oraz plotek. Celem dezinformacji wojskowej jest dążenie do ukrycia faktycznych zamiarów i planów zarówno ofensywnych, jak i defensywnych.

W ten sposób możemy płynnie przejść do działań wojennych, które odbywają się w Cyberprzestrzeni. W tym kontekście wprowadzanie dezinformacji do działań cyber-wojennych jest niezwykle ważne. Chociaż nie wykorzystuje się broni konwencjoinalnej to skutki przeprowadzonych ataków cybernetycznych również mogą powodować ogromne straty. Celem tych ataków jest modyfikowanie i niszczenie systemów informatycznych i informacyjnych, w tym systemów komunikacji w celu doprowadzenia do destabilizacji. W związku z powyższym w Polsce wprowadzane są stopnie alarmowe CRP dotyczące zagrożeń w cyberprzestrzeni.
 
Bardzo ważny w walce z dezinformacją jest: Fact checking, czyli sprawdzenie każdej informacji oraz źródła, z którego pochodzi. Dlatego sami możemy możemy obnażyć dezinformację:
  • Zweryfikuj informację w innym źródle, jeżeli nie pojawia się nigdzie indziej to może być fake, może pojawić się również komunikat w innych źródłach, że powyższa informacja pojawiająca się w Internecie jest nieprawdziwa.
  • Sprawdź źródło, z którego dana informacja pochodzi (zarówno link do strony,
  • jak i osobę, która przekazuje informację)
  • Sprawdź link na którym znajdują się informacje (każdą domenę można samemu sprawdzić
    w ogólnodostępnych bazach Whois)
  • W tekście można znaleźć wiele literówek oraz błędów w formułowaniu zdań
  • Artykuł nie posiada autora
  • Nagłówek informacyjny może być clickbaitem, czyli przynętą zachęcającą do kliknięcia w dany link, zareagowania na informację i zwiększenia zasięgów
  • Do każdej informacji należy podchodzić w sposób krytyczny i nie należy przyjmować wszystkiego takiego jakie jest
  • Zdjęcia lub filmy mogą być przerobione tym samym przekazując niewłaściwe treści,
  • a nawet treści krzywdzące, będąc tzw. „Deepfake’ami”
  • Konto np. na Tweeterze może zawierać zdjęcie znanej osoby i publikować niewłaściwe treści, jednakże będzie to konto podszywające się pod tą osobę.



Dlatego, jeżeli chcemy czerpać informacje o otaczającym Nas świecie, należy sprawdzać daną informację w kilku źródłach i korzystając jedynie ze sprawdzonych źródeł.

Możesz też oznaczyć dezinformację:




Drogi czytelniku! Jeżeli doszedłeś do końca tego artykułu, bardzo się cieszę, i mam dla Ciebie zadanie:
Wyobraź sobie, że jesteś detektywem, dziennikarzem śledczym albo prowadzisz swoje media społecznościowe, znajdź jakiegoś „newsa” i wyciągnij z niego najwięcej informacji, ile tylko potrafisz. Spróbuj zweryfikować czy jest to dezinformacja.



Źródło:
Nano.komputronik.pl
Panoptykon.org

Komentarze

Popularne posty